„Doceniamy krytyczne myślenie”. Wywiad z...
Rozmawiamy z Krzysztofem Barańskim Senior Java Developerem z firmy Infobip o docenianiu krytycznego sposobu myślenia w pracy zespołu developerów.
Infobip jest globalnym liderem efektywnej komunikacji omnichannelowej, stworzona platforma ma na celu angażowanie konsumentów w preferowany przez nich sposób rozumiany jako odpowiedni kanał komunikacji np. SMS, WhatsApp, Social Media chats. Infobip łączący różne kanały komunikacji w zarządzany harmonijnie system. Rozwiązania Infobip mogą być również stosowane jako uzupełnienie własnych aplikacji znanych marek.
Infobip posiada biura w ponad siedemdziesięciu krajach na całym świecie, zatrudniając ponad 3500 osób. Co stanowi największą wartość i zarazem siłę tej firmy.
Pierwszym z obszarów jest platforma komunikacyjna (CPaaS) (Communications Platform-as-a-Service) to nowoczesne rozwiązania do komunikacji za pomocą jednej dedykowanej platformy, CPaaS pozwala na budowanie komunikacji dostosowanej do oczekiwań użytkowników. Rozwiązanie to jest dostępne zarówno poprzez API (dla klientów którzy chcą się integrować) jak również w ramach naszych Aplikacji dostępnych w modelu SaaS (Software-as-a-Service). W kategorii CPaaS powstały i są rozwijane w Katowickim Biurze technologicznym m.in. takie integracje jak Instagram Business.
Drugim obszarem są Aplikacje dostępne w modelu SaaS, składające się z poszczególnych modułów (Moments, Conversations, Answers) z których można skorzystać łącznie , wybrać jeden lub dowolną konfigurację.
Moduł Moments umożliwia angażowanie użytkowników na podstawie ich zachowania na danej witrynie www. Przykładowo, jeżeli w ostatnim czasie użytkownik odwiedził daną witrynę kilka razy, zwracając szczególną uwagę na dany produkt, system może wysłać mu dodatkowe informacje o korzyściach z zakupu. Moduł bywa często stosowany do akcji typu up-sell oraz cross-sell;
Moduł Conversations zapewnia efektywne kreowanie i zarządzanie komunikacją poprzez wszystkie kanały komunikacji oraz przechowywanie historii komunikacji;
Moduł Answers ułatwia komunikację za pomocą botów, które w znacznym stopniu automatyzują proces.
Więcej o możliwościach produktowych www.infobip.com
Powyższe moduły połączone są przez Customer Data Plaform, która pozwala zarządzać różnymi profilami konsumentów. Dzięki tak sprawnemu połączeniu powyższych rozwiązań w jeden działający ekosystem, firma zyskała ogromne uznanie na całym świecie, stając się technologicznym unicornem. Rozwój Infobip od początku bazował na tworzeniu i udoskonalaniu nowych rozwiązań dlatego firma wybudowała własne centrum badawczo-rozwojowego, które zostało usytuowane w Chorwacji. Firma jest również laureatem wielu branżowych nagród, m.in. Messaging & SMS Global Awards (4x Winner), Best Rated A2P SMS Provider (2017, 2018), Global Direct Carrier Billing Awards (Winner) i inne. Technologia Infobip umożliwia zintegrowaną komunikację przez SMS, MMS, RCS, WhatsApp, Viber, Line, Telegram, Messenger, Live Chat, Google Business Messages, WebPush, Mobile App Messaging, oraz prowadzenie rozmów głosowych i video, a także możliwość przesyłania e-maili.
Konsument potrzebuje odpowiedniego angażowania i łatwej komunikacji. Rozwój technologiczny umożliwił w szybki sposób porównywanie różnych propozycji produktowych. Obecnie skala możliwości jest ogromna i każdy może swobodnie przebierać w ofertach. Przykładowo w samej branży e-commerce w Polsce istnieje już ponad 40 000 e-sklepów. Pojawiają się więc pytania:
• Jak sprzedawcy mają przebić się ze swoimi produktami?
• Jak mogą pozyskać uwagę potencjalnego klienta?
• W jaki sposób odpowiedzieć na potrzeby łatwej komunikacji?
Coraz większe znaczenie ma więc odpowiednie doświadczenie zakupowe. Możliwości konkurowania promocjami lub samą ofertą cenową są ograniczone. Poprzez dobrze zaprojektowane doświadczenie na ścieżce zakupowej zyskujemy natomiast zaufanie, które ułatwia podejmowanie decyzji zakupowych oraz daje szansę na powrót klienta do naszej oferty w przyszłości. Wizja połączenia różnych kanałów w jeden HUB i realna potrzeba rynkowa to jedno, ale jak taką wizję przekuć w realnie funkcjonującą platformę? Co przyczynia się do dynamicznego rozwoju Infobip?
Wiele firm szuka odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć miejsce pracy dające przestrzeń do wydobywania zaangażowania i efektywnej współpracy. Komunikacja zewnętrzna często podkreśla górnolotne wartości. Jednak będąc już pracownikiem firmy, spotykamy się z różnymi doświadczeniami, niestety często odbiegającymi od pierwotnych wyobrażeń. O tym, jak to wygląda w praktyce, najlepiej jest dowiedzieć się u źródła – dlatego głos oddajemy pracownikom Infobip. Jak możemy dowiedzieć się z wywiadu z Markiem Sontagiem – Senior Java Engineerem – jedno z głównych mott w Katowickiego zespołu brzmi: „Wygrywa najlepsze rozwiązanie”.
Ale jak można zrealizować taką obietnicę? Marek podaje praktyczną receptę na podstawie własnych doświadczeń:
Sprawne i szybkie wdrożenia nie byłyby możliwe bez (…) dobrej komunikacji. Jest to bardzo ważna część naszej codziennej pracy. Każdy też może wnosić swoje uwagi czy propozycje, bez względu na staż i doświadczenie. Pracujemy w atmosferze, w której jest miejsce na eksperymenty i nie ma przesadnej obawy przed popełnieniem ewentualnego błędu. Mówię „przesadnej”, bo zdajemy sobie sprawę, że bierzemy odpowiedzialność jako zespół za wykonanie zadań i utrzymanie naszych serwisów. Oczywiście mamy pewną strukturę działania i narzędzia, które pozwalają nam zachować adekwatną kontrolę, np. codzienne spotkania, code review, odpowiednio dopasowane środowisko testowe, itd. Staramy się także dzielić naszą wiedzą i propagować ją w ramach nie tylko małego zespołu czy oddziału, ale w całej firmie. Co tydzień spotykamy się na tzw. Knowledge sharingu, gdzie wymieniamy się „na świeżo” zdobytą wiedzą, a raz do roku odbywa się w firmie wewnętrzna konferencja DevDays.
Motto, które jest efektem powyższej postawy, to:
„Wygrywa najlepsze rozwiązanie”. Koncepcja, jaką opracowujemy na każdym etapie, daje możliwość wniesienia odpowiednich uwag, feedbacku. Dzięki temu mamy przekonanie, że wypracowany kierunek jest możliwie najlepszym rozwiązaniem..
link do całego wywiadu z Markiem Sontagiem
Kolejnym przepisem na dynamiczny rozwój firmy jest stałe doskonalenie poprzez przełamywanie barier i schematów. Jak zapewnia w kolejnym wywiadzie Krzysztof Barański – Senior Java Engineer – kolejną siłą, która napędza przełamywanie takich barier, jest umiejętność krytycznego myślenia przez aplikujących do naszej firmy kandydatów. Krzysztof podaje konkretne przykłady takiego podejścia:
Istotne jest to, jak kandydat radzi sobie w trudnych sytuacjach, np. jeśli zdarzały się błędy na serwisie produkcyjnym, jakie były reakcje i próby lepszego przewidywania na przyszłość.
Doceniam osoby, które potrafią samodzielnie myśleć i rozumieją wpływ swojej pracy na całość produktu. Czują odpowiedzialność za całość systemu, a nie tylko za swoje wąsko rozumiane zadanie. Przykładowe pytania, które pomagają mi to weryfikować na etapie selekcji kandydatów to m.in.:
link do całego wywiadu z Krzysztofem Barańskim
Infobip stale szuka utalentowanych inżynierów w aktualnie istniejących oraz całkiem nowych lokalizacjach. W Polsce obecnie rozwijane jest m.in. biuro w Katowicach.
Dla osób, które chciałyby spróbować własnych sił, aplikując do Infobip, przygotowaliśmy krótkie podsumowanie. Czego można się spodziewać?
Ważne jest poczucie, że jesteśmy jedną drużyną. Uzupełniamy się w różnym stopniu. Jeżeli ktoś ma problem, to dotyczy to całego zespołu i staramy się wspólnie znaleźć stosowne rozwiązanie.
Wymagający jest też tryb pracy w leSS (Large-Scale Scrum), ze względów na obowiązki bycia team leaderem, poza tym efektem pracy o ten framework jest interoperatywność zespołów, przykładowo posiadamy kilkanaście kanałów komunikacji, nad którymi pracują trzy zespoły. W każdej chwili może wystąpić potrzeba, aby dana osoba przeszła do innego projektu. Widzę w tym spore wyzwania, ale również wymusza to zobaczenia konsekwencji własnej pracy oraz znacznie poszerza perspektywę.
Cały proces onboardingu trwał około trzech miesięcy. Składał się z kilku obszarów.
Pierwszym z nich jest Company-wide OnBaording – jest to kilkudniowe, ogólne wprowadzenie dla wszystkich nowych pracowników firmy. Obejmuje ono informacje o funkcjonowaniu procesów w firmie, zasadach, polityce firmy i compliance.
Bezpośrednio po onboardingu mamy szkolenie wyłącznie dla programistów i managerów odpowiedzialnych za obszary technologiczne. Są to całodniowe warsztaty w oparciu o już wykorzystywane narzędzia w firmie. Oprócz powyższego następuje wdrażanie do codziennej pracy przez bardziej doświadczone osoby. Przedstawiają one w przystępnej formie narzędzia i architekturę do codziennych zadań oraz pomagają weryfikować pierwsze kroki, wskazują również ewentualne obszary do dalszego uzupełnienia.
link do całego wywiadu z Dawidem Brzyszczem
Dowiedz się więcej. Zobacz wywiady z naszymi ludźmi:
link do wywiadu z Krzysztofem Barańskim, Markiem Sontagiem, Dawidem Brzyszczem
Rozmawiamy z Krzysztofem Barańskim Senior Java Developerem z firmy Infobip o docenianiu krytycznego sposobu myślenia w pracy zespołu developerów.
Rozmawiamy z Markiem Sontagiem Senior Java Developerem z firmy Infobip o fundamentach sukcesu omnichanelowego unicornu.
Wywiad z Dawidem Brzyszczem (Java Software Developer)