Facebook Recbot LinkedIn Recbot

Rodzaje automatyzacji – wstęp do poznania botów, czyli dlaczego warto z nich korzystać?

Aby lepiej zrozumieć ideę działania naszego bota, przygotowaliśmy pigułkę wiedzy w tym zakresie. Wyjaśniamy w niej, jak działają boty, jak powstały, jakie są ich rodzaje, sposoby zastosowania. Omawiamy też różnice między botem, a chatbotem, trendy i best practices. Przeczytaj poniższy artykuł, aby dowiedzieć się więcej!

 

Automatyzacja codziennego życia

Choć jeszcze do niedawna była odległą wizją, dziś towarzyszy nam w niemal każdej sferze życia. Z badań Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że globalnie aż 29 godzin pracy na 100 wykonują maszyny, a do 2025 roku mogą to być nawet 52 godziny. Z raportów firmy McKinsey wynika, że do 2030 r. w Polsce 49% dzisiejszego czasu pracy mogą wykonywać maszyny lub sztuczna inteligencja. Trend ten widoczny jest przede wszystkim w dynamicznie rosnącym cyfrowym świecie – szerokie zastosowanie mają tam boty, czyli maszyny lub programy zaprojektowane w taki sposób, aby automatycznie wykonywały czynności, naśladując zachowanie człowieka. Pierwsze boty zaprojektowano, aby wykonywały powtarzalne czynności w krótkim czasie, usprawniając tym samym niektóre procesy.
I rzeczywiście, szybko okazało się, że dobrze napisany bot jest w stanie niektóre czynności wykonywać znacznie szybciej od człowieka. Choć niektórzy obawiają się, że automatyzacja może przyczynić się do zmniejszenia zatrudnienia na korzyść maszyn, w rozwoju technologii należy jednak bardziej upatrywać okazji do zmiany na lepsze. Aby nie zostać w tyle, trzeba otworzyć się na zmiany i technologię, i jedną z takich zmian jest np. możliwość wykorzystania „dobrych” botów. Więcej o dobrych botach pod linkiem.

Rodzaje automatyzacji – wstęp do poznania botów, czyli dlaczego warto z nich korzystać?
Czym jest bot?

Bot to zestaw algorytmów, według których wykonuje on określony zakres wyznaczonych zadań, czyli bot, który rozumie polecenie, a następnie przetwarza to, co wysyła użytkownik. Bot, który działa — podąża za algorytmem, który interpretuje wypowiedziane polecenie oraz bot, który odpowiada (chatbot) – wybiera odpowiednią odpowiedź.

Wykorzystujemy je np.  do symulowania ludzkiej aktywności, czy wykonywania powtarzalnych czynności w krótki czasie. Ich stosowanie ma automatyzować zadania o niewielkim stopniu skomplikowania. Oznacza to, że w określonym zakresie mogą funkcjonować samodzielnie, bez ingerencji człowieka w czasie rzeczywistym. Boty działają w obszarze sieci komputerowych, w skład których wchodzą strony internetowe, aplikacje itp.

Jak pokazuje badanie przeprowadzone w 2021 r. przez Barracuda, aż 66% działań wykonywanych w Internecie jest przypisywana botom!

 

Rodzaje botów

W zależności od tego, jakie zadania ma wykonywać program, wyróżniamy: złe, neutralne i dobre boty.

  • Dobre boty powstały, aby pomóc człowiekowi i usprawnić niektóre czynności (np. chatbot, więcej o dobrych botach pod linkiem)
  • Neutralne – pomiędzy dobrymi, a złymi, np. te, wykorzystywane w e-handlu.
  • Złe boty działają szkodliwe na użytkownika (spam). Więcej o złych botach (link)
  • Złe boty – ich działania zaliczamy do cyberprzestępstwa. Więcej o cyberbezpieczeństwie w sieci znajdziesz pod linkiem

Do najpopularniejszych z nich zaliczymy:

  • Robot indeksujący — zbiera różne informacje na temat stron internetowych (Googlebot).
  • Scraper bot — służy do odczytywania danych ze stron internetowych w celu np. zakupu danego produktu lub poinformowania o obniżonej cenie.
  • Spam bot — zbiera adresy e-mailowe i wykorzystuje je do rozsyłania spamu.
  • Bot mediów społecznościowych — generuje wiadomości w danym kanale social media. Często tworzy fałszywe konta służące do zwiększenia liczby obserwujących.
  • Bot do pobierania plików — pobiera pliki w określonym celu.
  • Bot z wirusem — robot internetowy, który kradnie dane lub zainfekuje złośliwym oprogramowaniem.
  • Chatbot — służy do komunikacji w formie tekstowej (zamiast człowieka).
  • Voicebot — robot, przeprowadza rozmowy głosowe z klientami

 

Zastosowanie botów

Boty są wykorzystywane przede wszystkim w Internecie, gdzie znajdują zastosowanie już od wielu lat. Mogą zostać użyte przez organizacje, firmy oraz pojedynczego człowieka w celu:

  • zwiększenia określonej wydajności,
  • zebrania informacji,
  • indeksacji stron internetowych (np. boty wyszukiwarki Google),
  • prowadzenia rozmów z osobami fizycznymi (tzw. chatbot i voiceboty).

Często chatboty są wykorzystywane w obsłudze klienta, branży HR, w mediach społecznościowych, do komunikacji wewnętrznej w firmie (asystent) i obecnie w wielu branżach. Z raportu Symetrii z 2020r. wynika, że:

  • 45% respondentów badania używało botów do zapoznania się z ofertą firmy.
  • 41% osób skorzystało z chatbota w celu zgłoszenia usterki.
  • 27% złożyło reklamację.
Rodzaje automatyzacji – wstęp do poznania botów, czyli dlaczego warto z nich korzystać?

Żródło: Raport – Chatboty w Polsce 2020

Głównym celem wykorzystania botów jest więc zastąpienie człowieka w wykonywaniu pewnych zadań, które są powtarzalne i nie wymagają tzw. ludzkiego zaangażowania, zmysłu intuicji (z ang. human touch). Dzięki właściwemu zastosowaniu podnoszą jakość i komfort korzystania z Internetu oraz często oszczędzają czas użytkownika, oraz pomagają optymalizować różne procesy biznesowe. Więcej o dobrych botach pod linkiem.

 

Zalety i wady botów

Zalety to przede wszystkim:

  • oszczędność czasu,
  • dostępność 24/7,
  • konfigurowalność,
  • zwiększenie zasięgu i skalowalności zadań,
  • wyższa efektywność względem osób fizycznych w kontekście łatwych i powtarzalnych czynności.

Do wad zaliczamy natomiast:

  • większe ryzyko niezrozumienia w przypadku kontaktu z osobami fizycznymi, szczególnie w zakresie zadań niestandardowych,
  • konieczność monitorowania oraz ingerowania przez ludzi w przypadku nieporozumienia z osobą fizyczną, np. jeżeli zostanie coś błędnie zinterpretowane,
  • możliwość wykorzystywania botów w nieetyczny i złośliwy sposób.

 

Czy boty internetowe są legalne?

Boty jako programy komputerowe mogą być wykorzystywane na różne sposoby i jeżeli nie jest to  sposób złośliwy, ich działanie jest jak najbardziej legalne, a nawet pożyteczne. Boty pomagają w interakcji z użytkownikami, w szybkiej i sprawnej obsłudze, zbieraniu niezbędnych danych, automatyzacji procesów, indeksacji stron i w taki sposób, nie naruszają żadnych praw.

Aby wyczerpująco przedstawić dobre strony i zagrożenia wynikające z automatyzacji opracowaliśmy również tematy, które mogą was zainteresować:

Dobre boty, czyli jak właściwie wykorzystywać automatyzację i nowoczesne technologie.

Złośliwe boty. Jak je rozpoznawać i chronić się przed ich działaniem

Cyberbezpieczeństwo

 

Ciekawostka: 10 grudnia obchodzimy Dzień Bota 🤖

Autor: Piotr Ziółkowski

Zobacz profil pracodawcy

Wyślij Uwagi

*Ocena treści pod kątem Seniority
Junior Mid Senior Expert
Oceń post przed wysłaniem komentarza

Twój komentarz:

To pole jest wymagane. (min. 3 znaki)
To pole jest wymagane

*- konieczne do uzupełnienia

Dziękujemy za wysłanie komentarza!

Inne artykuły

Raport płacowy dla specjalistów AWS DevOps

...Najnowszy raport płacowy, poświęcony analizie ofert pracy w technologii #Cloud #AWS. Nasze badania obejmują zarówno stronę popytową, jak i podażową...

2134

Camtronome – wirtualny metronom tysięcy...

...Światowy Dzień Muzyki🎶, 21 czerwca to jedna z dwóch dat w kalendarzu, które przypominają mi, że muzyka jest jak tlen – zawsze obecna, zawsze pomocna....

324

Kontrakty w IT – klucz do sukcesu czy ryzyko dla...

Jako społeczeństwo, stoimy w obliczu nieustannych zmian i wyzwań, które znacząco determinują decyzje dotyczące formy zatrudnienia i wyboru współpracy....

524

Microsoft kończy support dla tego rozwiązania 1...

Kończy się pewna era, era rozwiązania, które było stabilne, powszechnie znane, zniechęcające niektórych do siebie ale też skupiające niszową społeczność...

408

Raport wynagrodzeń dla Guidewire (Gosu)...

Przygotowaliśmy raport wynagrodzeń specjalnie dla naszych kandydatów, partnerów biznesowych i całej społeczności IT. ...

868

Raport płacowy dla Specjalistów Azure DevOps

Przedstawiamy Państwu raport płacowy za pierwsze półrocze H1.2023 roku dla Specjalistów Azure DevOps na umowę o pracę.

1809

Raport płacowy dla Senior Java Developerów.

Przedstawiamy Państwu raport płacowy za pierwsze półrocze H1.2023 roku dla Senior Java Developerów na umowę o pracę.

1312

Kontroferta w branży IT, czy to bitwa tylko o...

Czy w branży IT wciąż dochodzi do zakulisowych bitew o zatrzymanie pracowników?
Czy to tylko kwestia płac? A może stoi za tym coś więcej?...

1653

DevOps: Przyspieszanie transformacji IT i wzrost...

Praca w metodologii DevOps jest zarówno fascynująca, ale również odgrywa coraz większą rolę we współczesnych organizacjach nastawionych na transformację ...

446
art. Jak nie stracić… na kontrofercie

Jak nie stracić… na kontrofercie –...

Tym razem omawiamy zagadnienia związane z kontrofertą. Temat  bardzo ważny i przynajmniej w branży IT dość powszechny...

1303

Ryzyka przyjmowania kontroferty

Kontroferta może wydawać się kuszącą propozycją, zwłaszcza jeśli jej warunki wychodzą naprzeciw naszym oczekiwaniom. Przyjęcie jej wiąże się jednak z ryzykiem..

899